INTERVENȚIA 4: CONSILIEREA ȘI ORIENTAREA ȘCOLARĂ

MOTIVUL

Programa școlară la disciplina Consiliere și Orientare nu este adaptată cerințelor de vârstă ale elevilor, nici nevoilor reale de autocunoaștere, dezvoltare personală sau orientare școlară și în carieră. Această lipsă de consistență și coerență în programă duce la o neînțelegere și subutilizare a consilierii și orientării, în dauna diriginției, care presupune mai degrabă o activitate administrativă a dirigintelui. Pe parcursul anilor de școală, elevii nu beneficiază de îndrumare adecvată pentru a face față provocărilor educaționale și personale, ceea ce poate duce la decizii nepotrivite privind parcursul școlar și profesional. Lipsa consilierii școlare adecvate afectează dezvoltarea personală a elevilor și capacitatea de a face față unor noi provocări, împiedicând formarea unei imagini de sine sănătoase și a unei viziuni clare despre viitor.

În al doilea rând, diriginții, care trebuie să suplinească lipsa consilierilor școlari, sunt cadre didactice care nu au pregătirea necesară și nu dispun de instrumentele necesare pentru a face consiliere școlară, cu atât mai puțin consiliere și dezvoltare personală. Această situație duce la o consiliere insuficientă și ineficientă, care nu reușește să răspundă nevoilor individuale ale elevilor. Fără o pregătire adecvată și resurse necesare, cadrele didactice nu pot oferi suportul necesar pentru orientarea în carieră și dezvoltarea personală a elevilor.

INTERVEȚIA NECESARĂ

Facilitarea tranziției școlare și profesionale: consilierii școli sau în carieră vor juca un rol crucial în ghidarea elevilor pentru alegerea parcursului școlar sau profesional potrivit. Consilierea școlară și profesională individualizată se va face în baza testelor de aptitudini, aplicate elevilor încă de la începutul unui ciclu școlar, de către experți (psihologi, consilieri școlari/în carieră), angajați pe bază de contract pe perioadă determinată.

ELEMENTE INOVATOARE:

  1. Personalizare și relevanță: programele sunt adaptate nevoilor individuale ale elevilor, folosind instrumente de evaluare detaliate pentru a oferi ghidare specifică fiecărui elev.
  2. Integrarea tehnologiei: utilizarea platformelor digitale precum CCP (Cognitrom Career Planner) oferă acces facil la resurse și suport continuu, îmbunătățind eficiența și accesibilitatea consilierii.
  3. Interacțiuni practice: activitățile de tip Career Bus implică interacțiuni directe cu profesioniști din diverse domenii, oferind elevilor perspective realiste și experiențe de învățare aplicate.
  4. Focus pe dezvoltare personală: modulele de consiliere includ activități de dezvoltare personală, ajutând elevii să-și dezvolte abilități esențiale pentru succesul pe termen lung.

OBIECTIV SPECIFIC

  • Îmbunătățirea serviciilor de consiliere școlară pentru a oferi suport personalizat și eficient elevilor.

MODALITĂȚILE DE SCHIMBARE A SITUAȚIEI DESCRISE:

  • Consiliere și orientare Crearea unui curriculum de consiliere bine structurat va sprijini dezvoltarea personală a elevilor și le va oferi orientare clară în carieră.
  • Testarea noilor programe de consiliere va permite ajustări bazate pe feedback, asigurând astfel o eficiență maximă.
  • Predarea Consilierii și orientării de către cadrele didactice formate în cadrul proiectului va oferi elevilor un sprijin mai adecvat și personalizat pentru nevoile lor individuale. Consilierea profesională poate aborda mai eficient problemele de sănătate mintală, stresul academic, alegerea carierei și alte aspecte importante pentru dezvoltarea lor.
  • Amenajarea unui spațiu adaptat pentru diverse tipuri de activități, fie că este vorba de consiliere individuală, de grup, workshopuri sau sesiuni de orientare.

 GRUP ȚINTĂ

400 elevi (clasele I-IV, V-VIII, IX-XII) vor fi testați psihologic prin aplicarea unor teste de aptitudini.

70 elevi – 3 clase (VIII, XII liceu), vor participa la workshop-uri de orientare școlară/în carieră cu durata de 1 zi

20 cadre didactice

  • Cadrele didactice vor participa la programe de formare continuă care vor viza dezvoltarea competențelor de predare a consilierii și orientării școlare, aplicare și interpretare a testelor de aptitudini, utilizarea platformelor de testare aptitudinală și orientare

DURATA ȘI LOCUL DE DESFĂȘURARE, RESURSE UMANE ȘI MATERIALE/ LOGISTICE IMPLICATE, SUCCESIUNEA LOGICĂ A ACTIVITĂȚILOR

 ACTIVITATEA 5: CONSILIEREA ȘI ORIENTAREA ȘCOLARĂ: SPRIJIN PENTRU DEZVOLTAREA INTEGRALĂ A ELEVILOR

5.1 Amenajarea cabinetului de Consiliere și orientare (L2-3) DEC-IAN

a. lucrări de modernizare/extindere a incintei

b. dotarea cu mobilier, materiale și mijloace didactice

5.2 Analiza și evaluarea inițială (L2-3) DEC-IAN

a: Formarea echipei de lucru

b: Evaluarea stării actuale a programei

– analiza programelor de consiliere curente

– colectarea feedback-ului de la elevi și profesori prin chestionare

– identificarea lacunelor și nevoilor de îmbunătățire

c .Cercetare și identificare a bunelor practici

5.3 Elaborarea conținuturilor (L4-5) FEB-MAR

a: Stabilirea obiectivelor și a structurii

– definirea obiectivelor specifice pe care programa trebuie să le atingă

– crearea unui schelet de structură a noii programe, incluzând module de dezvoltare personală, autocunoaștere și orientare în carieră

b. Elaborarea conținuturilor, materialelor și resurselor didactice

5.4 Analiza, avizarea, revizuirea și aprobarea programelor (L6) APR

  1. Analiza și avizarea proiectelor de programe propuse, de către comisia de curriculum
  2. Elaborarea raportului comisiei de curriculum
  3. Revizuirea proiectelor în funcție de raportul comisiei de curriculum
  4. Aprobarea programelor în Consiliul de administrație

5.5 Implementare pilot (L7-L8) MAI-IUN

a. Implementarea pilot:

– implementarea noilor programe la fiecare clasă/nivel (1 modul calendaristic).  

– monitorizarea implementării noilor programe.

b. Evaluarea pilotării (după 1 modul calendaristic):

– colectarea datelor de feedback de la profesori și elevi.

– analiza rezultatelor și identificarea îmbunătățirilor necesare

5.6 Revizuirea și finalizarea programelor (L9-10) IUL-AUG

a. Revizuirea și ajustarea programelor:

– modificarea programelor pe baza rezultatelor pilotării și feedback-ului pilot colectat.

b. Finalizarea programelor

– elaborarea versiunilor finale ale programelor școlare.

5.7 Aprobare, implementare, monitorizare și evaluare (L11-12) SEP-OCT

a. Aprobarea programelor finale în Consiliul de administrație

b. Implementarea programelor finale

c. Monitorizarea continuă a implementării și colectarea de feedback.

d. Colectarea datelor de feedback de la profesori și elevi (la sfârșitul implementării programului pilot)

Resursele umane:

    • Echipa de management a proiectului, Expert consiliere și orientare, Consilier școlar, cadrele didactice/diriginți implicați în revizuirea programelor școlare la Consiliere și orientare, experți din cadrul organizațiilor partenere, ONG-uri, CJRAE

Resurse materiale/ logistice implicate:

    • Calculatoare, internet
    • Mobilier școlar adecvat
    • Table interactive
    • Laptopuri, tablete
    • Software consiliere și orientare
    • Platforme suport

DEROGĂRI PRIVIND CONSILIEREA ȘI ORIENTAREA

Activitatea 5: Consilierea și orientarea școlară: sprijin pentru dezvoltarea integrală a elevilor

  • Temă existentă: Autocunoaștere: încredere în sine; factori care influențează încrederea în sine
  • Activități sugerate: exerciții de mindfulness, jurnale de reflecție emoțională, discuții de grup despre diferite stări emoționale.
  1. Derogare pentru revizuirea programelor de Consiliere și orientare, clasele IX-X liceu, prin modificarea temelor subsumate domeniilor de conținut în funcție de particularitățile de vârstă ale elevilor, nevoilor lor individuale și provocările lumii contemporane.

Exemplu:

Programa Consiliere și orientare, clasa a IX, domeniul de conținut Autocunoaștere și dezvoltare personală:

Modificare propusă: Include subtema Conștientizarea și gestionarea emoțiilor, pentru a ajuta elevii să înțeleagă și să gestioneze emoțiile proprii și ale altora.

Nu se modifică domeniile de conținut.

Nu se modifică competențele generale, competențele specifice, valorile și atitudinile care formează profilul absolventului de învățământ obligatoriu.

  1. Derogare pentru ca personalul format în cadrul proiectului să poată preda Consilierea și orientarea, remunerat, în regim de plata cu ora.

Justificare: Consilierii formați sunt mai bine echipați pentru a oferi consiliere specifică și eficientă, comparativ cu diriginții care, deși bine intenționați, nu au

întotdeauna formarea necesară pentru a aborda toate problemele pe care le pot întâmpina elevii. Diriginții au deja o serie de responsabilități administrative și pedagogice. Eliminarea sarcinii suplimentare de predare a Consilierii și orientării școlare le-ar permite să se concentreze mai bine pe celelalte atribuții ale lor, ceea ce va duce la o îmbunătățire generală a actului educațional.

REZULTATE AȘTEPTATE (livrabile)

Activitatea 5: Consilierea și orientarea școlară: sprijin pentru dezvoltarea integrală a elevilor

R15 – 1 model de chestionar feed-back pentru revizuirea programei de consiliere și orientare R16 – 1 raport al comisiei de curriculum privind avizarea programelor revizuite

R17 – 1 model de chestionar feed-back pentru perioada de pilotare a programelor

R18 – 1 raport care sa cuprindă interpretarea chestionarelor de feed-back pentru perioada de pilotare a programelor R19 – 2 programe finale pentru Consiliere și orientare (liceu, IX-X)

R20 – 1 model de chestionar feed-back pentru perioada de implementare a programelor

R21 – 1 raport care sa cuprindă interpretarea chestionarelor de feed-back pentru perioada de implementare a programelor R22 – 400 elevi testați psihologic prin aplicarea unor teste de aptitudini.

R23 – 70 elevi participanți la workshop-uri de formare

R24 – 1 spațiu amenajat pentru derularea orelor de Consiliere și orientare

Sari la conținut