- DESPRE NOI
- MANAGEMENT
- INFORMATII
- DOCUMENTE
- PROIECTE/PROGRAME
- CONTACT
În prezent, elevii au opțiuni limitate în alegerea cursurilor opționale, iar aceste opțiuni sunt adesea determinate la nivel de clasă, și nu individual. Curriculumul este rigid, uniform și nu permite personalizarea educației în funcție de interesele și aptitudinile fiecărui elev. Elevii sunt nevoiți să aleagă materii din catalog, care nu reflectă diversitatea intereselor lor și nu le permite să exploreze domenii noi sau să își pună în valoare aptitudinile individuale. Opționalele disponibile în prezent nu sunt abordate transversal, ceea ce înseamnă că nu integrează perspective și cunoștințe din mai multe discipline. Această lipsă de interdisciplinaritate poate împiedica elevii să dezvolte o înțelegere holistică a subiectelor studiate. Fără o abordare transversală, elevii acumulează cunoștințe izolate, care nu reflectă complexitatea și interconectarea lumii reale. Acest lucru poate limita capacitatea elevilor de a face conexiuni între diferite domenii de cunoaștere și de a aborda problemele din multiple perspective.
O altă problemă o reprezintă faptul că alegerea opționalului nu este individuală: elevii sunt obligați să urmeze opționalul propus de majoritatea colegilor din clasă. Aceasta înseamnă că elevii minoritari, ale căror interese diferă de cele ale majorității, sunt nevoiți să participe la cursuri care nu le suscită interesul sau nu le dezvoltă aptitudinile. Alegerea unui singur opțional pe baza votului majorității nu ține cont de diversitatea intereselor și aptitudinilor elevilor, ceea ce poate duce la demotivare și lipsă de implicare din partea celor care nu sunt interesați de subiectul ales.
La cele de mai sus de adăugă faptul că elevii pot alege doar un singur opțional pe an, ceea ce limitează drastic diversitatea experiențelor educaționale disponibile și nu le permite să exploreze multiple interese sau să își dezvolte o varietate de aptitudini.
În cazul claselor de liceu, necesitatea introducerii unor cursuri opționale (CDEOȘ) din aria disciplinelor de cultură generală, pe lângă opționalul (CDL) din aria disciplenelor tehnice, este argumentată de mai mulți factori, care pun în evidență lipsurile actualului sistem educațional și consecințele acestor lipsuri asupra dezvoltării elevilor:
Noua lege a Învățământului preuniversitar precizează faptul că implementarea CDEOŞ este obligatorie și poate fi desfăşurată cu elevi din clase diferite și în sistem modular. Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ stabileşte curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii, în urma consultării elevilor, părinţilor şi pe baza resurselor disponibile (art. 86, al. 4-6). Cu toate acestea, modificarea planurilor cadru pentru liceu pentru a permite implementarea CDEOȘ, preconizată pentru începutul anului 2024, nu s-a realizat încă.
Analiza făcută la nivel de instituție școlară apreciază gradul impactului acestei schimbări asupra profilului absolventului de profil tehnic ca fiind unul minim, cu argumentele următoare:
– un absolvent de la filiera tehnologică ar trebui să aibă un echilibru adecvat între competențele tehnice și generale;
– absolvenții ar trebui să fie suficient de specializați pentru a excela în domeniul lor tehnic, dar și să aibă abilități generale solide pentru a se adapta la schimbările din societate și de pe piața muncii.
3. Implementarea CDEOȘ cu elevi din clase diferite, din ani diferiți de studiu: elevii vor putea alege opționalele în funcție de nevoile individuale și nu de alegerea clasei.
4. Testarea psihologică a elevilor din grupul țintă al proiectului, pentru a determina aptitudinile și interesele individuale ale acestora.
5. Training și dezvoltare profesională: organizarea de programe de formare continuă pentru profesori, pentru a-i pregăti să predea noile cursuri opționale de cultură generală.
6. Promovarea inter și transdisciplinarității: încurajarea cursurilor opționale transdisciplinare, care să îmbine cunoștințele tehnice cu cele de cultură generală, pentru a arăta relevanța practică a acestor cunoștințe.
7. Parteneriate educaționale: colaborarea cu alte instituții educaționale, organizații culturale și comunitatea locală pentru a dezvolta programe educaționale inovatoare.
400 elevi (clasele I-IV, V-VIII, IX-XII) vor fi testați psihologic prin aplicarea unor teste de aptitudini.
20 cadre didactice
Cadrele didactice vor participa la programe de formare continuă care vor viza dezvoltarea competențelor de proiectare curriculară
ACTIVITATEA 4: INTRUCEREA UNOR NOI DISCIPLINE ÎN CADRUL CDEOȘ
4.1 Fundamentarea propunerilor privind CDEOȘ (L2) DEC
– identificarea aptitudinilor elevilor: teste de aptitudini aplicate elevilor
– identificarea nevoilor educaționale ale elevilor: chestionar aplicat elevilor
– fundamentarea Analizei de nevoi pe baza raportului privind interpretarea chestionarelor de feed-back
4.2. Planificarea programelor CDEOȘ (L3) IAN
a. stabilirea obiectivelor de învățare pentru programele CDEOȘ.
b. prezentarea propunerilor programelor CDEOȘ în Consiliul profesoral
c. aprobarea propunerilor programelor CDEOȘ în Consiliul de administrație
4.3 Elaborarea conținuturilor programelor CDEOȘ (L4-5) FEB-MAR
a. Crearea structurii detaliate a programelor CDEOȘ.
b. Elaborarea materialelor didactice (texte, exerciții, studii de caz, materiale multimedia).
c. Asigurarea coerenței și a calității materialelor create.
4.4 Analiza, avizarea și revizuirea programelor CDEOȘ (L6) APR
a. Analiza și avizarea proiectelor de programe CDEOȘ de către comisia de curriculum
b. Elaborarea raportului comisiei de curriculum
c. Revizuirea proiectelor programelor CDEOȘ în funcție de raportul comisiei de curriculum
4.5 Finalizarea și aprobarea programelor (L7) MAI
a. Finalizarea programelor CDEOȘ
Resursele umane:
Resurse materiale/ logistice implicate:
1. Derogare pentru organizarea CDEOȘ pe grupe formate din elevi de la clase diferite, pe același nivel de învățământ, indiferent de anul de studiu (primar, gimnazial, liceal).
Justificare: Elevii au interese și nevoi educaționale diferite, care nu sunt întotdeauna bine adresate în cadrul claselor tradiționale omogene. Organizarea grupelor CDEOȘ cu elevi din clase diferite, pe același nivel de învățământ, permite crearea unor grupuri de învățare mai omogene din punct de vedere al intereselor și abilităților, asigurând o educație mai personalizată și relevantă.
Justificare: numărul de elevi care optează pentru anumite cursuri opționale sau activități extracurriculare poate varia semnificativ. Reducerea pragului minim la 10 elevi permite o mai mare flexibilitate în organizarea acestor activități, asigurând astfel accesul la educație personalizată și diversificată pentru un număr mai mare de elevi.
Activitatea 4: Introducerea unor noi discipline în cadrul CDEOȘ
R10 – 1 model de chestionar feed-back pentru identificarea nevoii CDEOȘ
R11 – 1 analiză de nevoi elaborată în urma interpretării rezultatelor chestionarelor
R12 – 1 tabel cu propunerile de CDEOȘ aprobate pentru toate ariile curriculare
R13 – 1 raport al comisiei de curriculum privind aprobarea programelor CDEOȘ
R14 – 6 programe CDEOȘ aprobate