INTERVENȚIA 2: REVIZUIRE PROGRAME ȘCOLARE

Motivul:

Conținuturile programelor școlare la disciplinele de cultură generală sunt învechite, neatractive și fragmentate, fapt care duce la demotivare, dezinteres și performanțe școlare slabe, deoarece elevii nu reușesc să se conecteze cu materialul predat și nici să recupereze lacunele educaționale existente. Liceul nostru este unul tehnologic, iar mediile de admitere la clasa a IX-a sunt foarte scăzute. Elevii noștri, în marea lor majoritate proveniți din mediul rural, vin cu lacune foarte mari în ceea ce privește nivelul de cultură generală, reminiscențe ale slabei pregătiri din timpul gimnaziului, unde accentul a fost pus insuficient pe dezvoltarea unor cunoștințe solide și variate, din cauze diverse, care țin atât de organizarea procesului didactic (deficit de profesori calificați, cadre didactice suplinitoare insuficient pregătite), de resursele limitate ale școlilor rurale, cât și de problemele socio-economice ale familiilor (dificultăți economice, lipsa locurilor de muncă, izolarea socială și culturală). Deficiențele la nivel de cultură generală ale elevilor noștri au consecințe negative asupra parcursului lor școlar: performanțe academice slabe, dificultăți în înțelegerea și aplicarea cunoștințelor, rezultate scăzute la examenul de Bacalaureat, motivație și implicare redusă, lipsa interesului pentru învățare, absenteism și abandon școlar. De asemenea, lipsurile vizibile în ceea ce privește cultura generală a elevilor de liceu, are consecințe, în perspecti vă mai îndepărtată, a integrării pe piața muncii după absolvire și a vieții sociale: competitivitate redusă pe piața muncii, adaptabilitate scăzută, participare redusă la viața civică, înțelegere superficială a problemelor globale.

Intervenție necesară:

Revizuirea conținuturilor programelor școlare la clasele de invatamant primar (I-IV – ariile curriculare Limbă și comunicare, Matematică și științe ale naturii) și liceu (IX-X – ariile curriculare Limbă și comunicare, Matematică și științe ale naturii, Om și societate), fără modificarea domeniilor mari de conținut și nici a competențelor generale sau competențelor specifice existente în programele școlare actuale.

Elemente inovatoare:

  1. Abordarea inter/transdisciplinară: abordarea conținuturilor sub formă de unități tematice integrate, care să permită explorarea inter sau transdisciplară a unor subiecte.
  2. Integrarea tehnologiei: utilizarea platformelor online, resurselor multimedia și a instrumentelor interactive pentru a face învățarea mai dinamică și captivantă.
  3. Personalizarea învățării: implementarea unor metode care permit personalizarea traseului educațional în funcție de nevoile și interesele fiecărui elev.
  4. Evaluare continuă și feedback: introducerea testelor standardizate atât pentru evaluarea inițială (la începutul clasei a IX-a, pentru a identifica disciplinele cu cele mai mari deficiențe) cât și pentru evaluarea continuă, care să ofere feedback constant elevilor, facilitând astfel identificarea și recuperarea lacunelor educaționale.
  5. Învățarea prin proiecte: promovarea învățării prin proiecte și activități colaborative, care dezvoltă abilități de lucru în echipă și competențe practice

OBIECTIV SPECIFIC

 MODALITĂȚILE DE SCHIMBARE A SITUAȚIEI DESCRISE:

GRUP ȚINTĂ

20 cadre didactice

Cadrele didactice vor participa la programe de formare continuă care vor viza dezvoltarea competențelor de proiectare curriculară

DURATA ȘI LOCUL DE DESFĂȘURARE, RESURSE UMANE ȘI MATERIALE/ LOGISTICE IMPLICATE, SUCCESIUNEA LOGICĂ A ACTIVITĂȚILOR

3. 1 Planificare și organizare (L 2-3) DEC-IAN

  1. Formarea comisiilor de revizuire a programelor, pe arii curriculare
  2. Analiza programelor existente:
  1. Consultarea cadrelor didactice și elevilor:

– colectarea opiniilor și sugestiilor pentru îmbunătățirea curriculumului.

  1. Cercetare și studiu de caz:

– consultarea literaturii de specialitate și a materialelor educaționale.

3.2 Elaborarea conținuturilor (L4-5 FEB-MAR)

  1. Elaborarea proiectelor preliminare

3.3 Analiza, avizarea, revizuirea și aprobarea programelor (L6) APR

  1. Analiza și avizarea proiectelor de programe propuse, de către comisia de curriculum
  2. Elaborarea raportului comisiei de curriculum
  3. Revizuirea proiectelor în funcție de raportul comisiei de curriculum
  4. Aprobarea programelor în Consiliul de administrație

3.4 Implementare pilot (L7-L8) MAI-IUN

  1. Implementarea pilot:

– Implementarea noilor programe la fiecare clasă/nivel (1 modul).

– Monitorizarea implementării noilor programe.

  1. Evaluarea pilotării (1 modul calendaristic):

3.5 Revizuirea și finalizarea programelor (L9-10) IUL-AUG

  1. Revizuirea și ajustarea programelor:

– modificarea programelor pe baza rezultatelor pilotării și feedback-ului pilot colectat.

  1. Finalizarea programelor

– elaborarea versiunilor finale ale programelor școlare.

3.6 Aprobare, implementare, monitorizare și evaluare (L11-12) SEP-OCT

  1. Aprobarea programelor finale în Consiliul de administrație
  2. Implementarea programelor finale
  3. Monitorizarea continuă a implementării și colectarea de feedback.
  4. Colectarea datelor de feedback de la profesori și elevi (la sfârșitul implementării programului pilot

Resursele umane:

DEROGĂRI PRIVIND REVIZUIREA PROGRAMELOR

 Derogare pentru revizuirea programelor școlare la clasele I-IV (ariile curriculare Limbă și comunicare, Matematică și științe) și clasele IX-X liceu (ariile curriculare Limba și comunicare, Matematică și științe, Om şi societate) prin modificarea temelor subsumate domeniilor de conținut, astfel încât să poată fi tratate transdisciplinar și să reflecte realitățile lumii contemporane.

Exemplu:

Programa Istorie, clasa a IX-a, domeniul de conținut Statul și politica:

Nu se modifică domeniile de conținut.

Nu se modifică competențele generale, competențele specifice, valorile și atitudinile care formează profilul absolventului de învățământ obligatoriu.

 

REZULTATE AȘTEPTATE (livrabile)

 Activitatea 3: Revizuirea programelor școlare la disciplinele de cultură generală

R2 – 1 model de chestionar feed-back pentru îmbunătățirea curriculum-ului

R3 – 1 raport care să cuprindă interpretarea chestionarelor de feed-back pentru îmbunătățirea curriculumului

R4 – 1 raport al comisiei de curriculum privind aprobarea programelor revizuite

R5 – 1 model de chestionar feed-back pentru perioada de pilotare a programelor

R6 – 1 raport care sa cuprindă interpretarea chestionarelor de feed-back pentru perioada de pilotare a programelor R7 – 20 programe finalizate

R8 – 1 model de chestionar feed-back pentru perioada de implementare a programelor

R9 – 1 raport care sa cuprindă interpretarea chestionarelor de feed-back pentru perioada de implementare a programelor

Sari la conținut